ارسال به دوست نسخه چاپي
تشریک مساعی، کلید افزایش کارایی، اثربخشی و بهرهوری
سلسله نشستهای هماندیشی مدیران ارشد و معاونتهای بازرگانی داخلی و خارجی و حراستها و مدیران روابط عمومی و حقوقیهای شرکت بازرگانی دولتی ایران و غله استانها در مشهد، در واقع تشریک مساعی در سطح مدیران عالی است تا موضوعاتی که نیاز به هماندیشی دارد، از حالت محلی و منطقهای خارج شده و در سطح ملی، مدیران استانها موضوعات کارشناسی شده را در قالب بستههای پیشنهادی در حوزههای بازرگانی، مالی، منابع انسانی، فنی و غیره به اشتراک بگذارند تا از تجمیع اطلاعات و بررسی مسائل در پنلهای مربوطه، اطلاعات از داده فراتر رفته و تبدیل به «دانش کاربردی سازمانی» گردد.
ذات و ماهیت نشستهای هماندیشی، دیگراندیشی و فرااندیشی -چه به صورت مستقیم و حضوری و چه به طور غیرمستقیم و در قالب ابزارهای ارتباطی فناورانه- همواره امیدآفرین است چرا که در اتمسفر خود از طریق «طوفان فکری»، تحقق اهداف سازمانی را تسریع میکند؛ اتفاقی که مورد انتظار معاون محترم وزیر و نیز مورد اهتمام مدیران شرکت بازرگانی دولتی ایران از برگزاری نشست هماندیشی مشهد است تا نقش «حمایت» و «هدایت» خود را در خصوص مجموعه تحت پوشش، دستگاههای دولتی، تشکلهای غیردولتی، بخشهای خصوصی مرتبط و سایر ذینفعان به حداکثر ممکن برسانند. بدون تردید، یکی از ابزارهای مهم مشارکت سازمانها، «نظام پیشنهادات» است. نظام پیشنهادات، نهالی سربرآورده از دامان تشریک مساعی است که رأس شجرهنامهاش به سلسله جلسات «هماندیشی» ختم میگردد. ممکن است مسائل و مشکلات، متغیرها و شاخصهای هر استان، نسبت به سایر استانها متفاوت باشد و این تفاوتها بیشتر در اهداف بخشی و میانبخشی استانها خود را نشان دهد و از این رو، این اهداف باید با متغیرهای خاص آن استان و به تعبیری، آمایشهای سرزمینی و فرهنگی هر منطقه، همخوانی و تطابق داشته باشد. با توجه به این اصل، به رغم اشتراک نظر در اهداف اجباری و عمومی، امکان دارد بخش اهداف اجباری شرکت مادر با برخی اهداف بخشی و میانبخشی استانها دچار تعارض گردد. با علم به این موضوع، نشستهای هماندیشی، بهترین نسخه برونرفت از این چالش است چرا که حیات یک سازمان به اطلاعات آن سازمان وابسته است و اطلاعات درست و بههنگام، به مثابه خون درون شریانهای حیاتی است که از طریق تشریک مساعی، تبدیل به دانش سازمانی میشود و در کل سیستم و بخشها و واحدهای سازمانی، پمپاژ میگردد. یکی از خاصیتهای مهم نشست هماندیشی، همافزایی، نیروزایی و تولید سینرژی است که موجب کاهش چالشها، رفع محدودیتها، افزایش مسئولیتپذیری، توسعه تفکرات نو و دیدگاههای متعالی و از همه مهمتر، تعهد سازمانی و رسیدن به یک «خرد جمعی» است. اما بدون شک، نیروی انسانی که سرمایه هنگفت و مهمترین منابع سازمان محسوب میشود، نگاهی ویژه همراه با امید و انگیزه به نتایج نشست هماندیشی مشهد دارد؛ نتایجی که میتواند پیامدهایی مثبت و روشن برای منابع انسانی داشته باشد. بیتردید، بستهای که از پنل مالی و منابع انسانی نشست هماندیشی مشهد استخراج میشود، اگر از دل آن، خواستهها و انتظارات معقول و منطقی همکاران و رضایت شغلی آنها فراهم گردد، موجب مسئولیتپذیری، تعهد سازمانی، تقویت انگیزه، تبدیل اهداف فردی و شخصی به اهداف گروهی و سازمانی و افزایش کارایی و اثربخشی کارکنان میشود. امروز یکی از کلیدیترین واژههای مدیریتی دنیا، این است که «اهداف و نیازهای سطح پایین، ابزار رسیدن به اهداف سطح بالا و کلان هستند.» از این رو، مدیران ارشد برای رسیدن به اهداف کلان باید ابتدا اهداف و نیازهای سطح پایین را ببینند؛ اصلی مهمی که پیتر دراکر، پدر علم مدیریت نیز به آن پرداخت است، همانطور که یک کوهنورد برای رسیدن به قله، باید از دامنه کوه شروع کند. اصلی که به صراحت عنوان میکند که اهداف و نیازهای سطح پایین، ابزار رسیدن به اهداف سطح بالا هستند و هیچ راهی جز این وجود ندارد. در مجموع، رهاورد نشست هماندیشی مدیران در مشهد، هم توسعه مدیریت در مجموعه را به همراه دارد، هم خطمشیها و سیاستگذاریها با تشریک مساعی بهروزرسانی میشوند و هم فرایندهای خرید تضمینی محصولات استراتژیک، تأمین کالاهای اساسی و تنظیم بازار تسهیل میگردد و مهمتر اینکه، با تمرکز بر نیازها و خواستههای نیروی انسانی به عنوان مهمترین اصل پویایی و توسعهیافتگی سازمان که خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی، انعطافپذیری، ریسکپذیری، چابکی و ایدهپردازی از دل آن استخراج میشود، سازمانهای هوشمند باید به درستی این عوامل نامشهود را به مشهود تبدیل کنند تا کارایی و اثربخشی منابع انسانی بالا رفته و در نتیجه، افزایش بهرهوری سازمانی تحقق یابد. به قلم فریدون امیریان، مشاور عالی کانون هماهنگی دانش، بازار و صنعت زنجیره گندم، آرد و نان کشور