ارسال به دوست نسخه چاپي
مدیرعامل شرکت نان سحر:
مرکز نوآوری صنعت غذا، بستری مناسب برای تحول در صنعت نان/ نان سحر، پیشرو در نوآوری در این صنعت است
مدیرعامل شرکت نان سحر گفت: امروزه نوآوری در تکنولوژی نه تنها اهمیت زیاد در پیشرفت و توسعه صنایع دارد بلکه در تحکیم موقعیت ملتها در صحنه رقابت بازار جهانی، امری بسیار ضروری به نظر میرسد.
هادی خانمحمدی در گفتوگویی به مناسبت افتتاحیه مرکز نوآوری صنعت غذا بیان کرد: همانطور که میدانید، نوآوری شامل دو بخش عمده شکوفایی یک ایده جدید یا اختراع و تبدیل این ایده به یک محصول، فرایند یا خدمات مفید برای اجتماع است. با توجه به این تعریف کلی، مدیریت نوآوری خصوصا در صنعت نان، یک فرایند پیچیده است که نیاز به قدرت مؤثر در برنامهریزی و هماهنگی افراد متخصص و مبتکر، ساختار اجرایی سازمانیافته و آگاهی از نیاز صنعت و جامعه دارد. وی افزود: به طور کلی نوآوری و ایجاد ایدههای جدید با تمرکز بر بهبود کیفیت محصولات، ابداع محصولات جدید، بهبود فرایند تولید و خدمات صورت میپذیرد. در واقع تبدیل ایدههای جدید به محصولات و نمونههای کاربردی برای همه اقشار جامعه و انتقال دانش فنی و طرحها به مراحل تولید، توزیع و مصرف، نیاز به تدبیر و شیوه خاص مدیریت دارد چراکه دارای تاثیر مستقیم بر ارتقای کیفیت و بهبود تنوع این محصول استراتژیک است. خانمحمدی با اشاره به اینکه گروه صنعتی نان سحر همواره سعی کرده است در تمامی شرکتهای زیر مجموعه خود، بحث نوآوری را تا حد ممکن لحاظ نموده و با استقرار واحدهای تحقیق و توسعه بسیار قوی در زیرگروههای خود به این هدف نائل آید، اظهار کرد: در شرکت نان سحر با تولید محصولات جدید و محصولات خاص (غذا دارو)، در شرکت ثمین نان سحر با تولید محصولات، پریمیکسها و مکملهای خاص این صنعت و در شرکت پیشرفت پخت سحر با تولید ماشین آلات بهروز و نوآورانه در صنعت نان، در این زمینه گام برداشتهایم. وی درباره نقش مرکز نوآوری صنعت غذا در اشتغالزایی گفت: جذب ایدههای نوآورانه صنعت غذا، فرصتی فراهم خواهد کرد تا ضمن ایجاد مشارکت مستقیم میان محققین و صنعتگران و کارآفرینی برای علاقهمندان این عرصه، به تکمیل زنجیره ارزش در صنعت غذا و روند تولید و عرضه محصولات غذایی نیز کمک شایان توجهی شود. مضاف بر اینکه متقاضیان شغل و صاحبان ایده نیز از این فرایند دور نمانده و فرصتهایی تازه را در راستای کسب درآمد و جایگاه اجتماعی کسب خواهند کرد. این در حالی است که علاوه بر فعالان صنعت غذا و کشاورزی، استادان، دانشجویان و فارغالتحصیلان و تمامی فعالان فناور و شرکتهای دانشبنیان و استارتاپها نیز در راستای این مهم اثرگذار هستند. بنابراین احداث مرکز نوآوری صنعت غذا تا حد زیادی برای پیشبرد اهداف نوآوری در این حوزه و کارآفرینی برای علاقهمندان، مثمر ثمر خواهد بود. نان سحر، پیشرو در نوآوری در صنعت نان است مدیرعامل شرکت نان سحر با ارزیابی مثبت از ورود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه صنعت غذا تصریح کرد: ورود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه صنعت غذا در میانمدت و درازمدت، زمینه ورود نوآوری و فناوری پیشرفته را به زنجیره ارزش این صنعت محقق میکند و با تکیه بر توانمندیهای فناورانه و نوآورانه، سلامت و کیفیت را به سفرهها وارد و اشتغال با ارزش افزوده را برای اقتصاد کشور به ارمغان خواهد آورد. بنابراین به جهت بهرهبرداری عملیاتی و همچنین جذب و حمایت از ایدههای نوآور شرکتهای فعال در زمینه زنجیره ارزش غذا، ورود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این صنعت بسیار اثرگذار خواهد بود. وی با اشاره به ایجاد مرکز نوآوری و تاثیر آن در صنعت نان گفت: ایجاد بستر مناسب برای رشد فعالیتهای نوآورانه در تمامی صنایع بهویژه صنعت نان، سبب میشود تا اهمیت ارتباط میان صنعت و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها در راستای ارتقای اهداف راهبردی، بیش از پیش مشخص گردد و نفوذ فناوری در صنعت موجب خواهد شد تا چالشهای پیش رو در این صنعت با شیوههای نوین مرتفع گردد و در واقع افزایش همگرایی و همافزایی بین عناصر تأثیرگذار بخشهای دانش تخصصی در این صنعت، ارتقای تعامل میان نهادهای عرضه و تقاضای فناوری، شناسایی چالشهای این محصول استراتژیک، تدوین راهکارها و ارائه پیشنهاد برای رفع موانع توسعه صنعت و بازار نان با هدف توسعه محصولات دانشبنیان، کمک به ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر فناوری و نوآوری در سطح بنگاههای تولیدی و خدماتی و بهبود فضای کسب و کار کشور متناسب با زمینه تخصصی فعالیت مراکز نوآوری را به همراه خواهد داشت. ضمنا با توجه به مزایای نان صنعتی، هم برای تولیدکننده و هم مصرفکننده، این اقدام قطعا راه فرهنگسازی و رقابت سالم را در این حوزه هموار خواهد کرد. کسب مهارت، لازمه توانمندی در حوزه نان خانمحمدی ابراز امیدواری کرد که استارتآپها و شرکتها با ورود بیش از پیش به صنعت گندم، آرد و نان، ضمن کسب مهارتهای لازم و توانمندسازی، فعالیتهای تحقیقاتی خود را رشد و توسعه دهند و با تبدیل شدن به شرکت دانشبنیان، آماده حضور در بازار اقتصادی و رقابتی شوند و با توجه به ظرفیتهای عملکردی خود، مورد حمایت سازمانهای ذیربط قرار گیرند که در این میان ضرورت ارتقای سطح مهارتآموزی تخصصی در این زمینه، همکاری فنی و تخصصی و مشارکت در تدوین و تهیه استانداردها، آییننامهها و دستورالعملهای حوزههای ذیربط جهت ارتقای سطح کیفی محصول و ایجاد تمهیدات و همکاریهای لازم جهت برگزاری نمایشگاهها و سمینارهای تخصصی و تجاری در راستای رونقبخشی به فضای کسبوکار، از جمله فاکتورهای اثرگذار جهت موفقیت در صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان خواهد بود. وی ادامه داد: البته باید متذکر شد که در تمام دنیا شرکتهای دانشبنیان به جهت هزینههای اولیه و فعالیتهای نوآورانه خود، نیاز به حمایت مستقیم از طرف دولتها یا سرمایهگذاران خصوصی داشته و دارند. مدیرعامل شرکت نان سحر با اشاره به حمایت و ارائه تسهیلات در راستای تقویت نوآوری در صنعت نان بیان کرد: درک شرایط و شناخت عمیق اثربخشی نوآوری و دانشبنیان شدن و جذب نیروهای متخصص در حوزه نان و همچنین حمایت و ارتقای آنها هم از جنبه ارائه تسهیلات و هم وضع قوانین و مقررات به منظور ایجاد محیطی پویا و مطمئن، قطعا کمک شایان توجهی به این عرصه خواهد کرد البته در زمینه جذب و فراهم شدن بسترهای اشتغال و کارآفرینی نیروهای متخصص در صنعت نان در بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان با هدف ساماندهی بازار اشتغال دانشآموختگان و استعدادهای برتر در حوزه تخصصی این صنعت، باید راهکارهای جدید و عملی ارائه گردد. گروه صنعتی نان سحر با راهاندازی آموزشگاه تخصصی نان (با مجوز سازمان فنی و حرفهای) و همچنین تاسیس اولین دانشگاه تخصصی نان در کشور، در این زمینه پیشگام بوده و سعی در آموزش نیروی حرفهای در این حوزه داشته است. خانمحمدی در پایان گفت: امروز که دنیا با مشکلات ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا موسوم به کووید-۱۹ در هر حوزهای دست و پنجه نرم میکند، وظیفهای خطیر بر دوش تمامی صاحبان کسب و کار نیز هست چرا که بیشک یکی از حوزههای اقتصاد که با پاندمی کووید-19 بیشترین آسیب را متحمل شده، حوزه صنایع غذایی است. در این میان و در چند ماهه اخیر با تغییر عادات خرید، مردم اعتماد بیش از پیش خود را حداقل در حوزه صنعت غذا به محصولات کارخانهای که به شیوه صنعتی فراوری و تولید میشوند، معطوف نمودهاند لذا جا دارد که ما نیز به عنوان صنعتگران حوزه سلامت با ارتقای سطح کیفی محصولات، تنوع در تولید و سهولت دسترسی در راستای جلب اعتماد مشتریان، بیش از پیش گامهای ارزندهای را برداشته و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار ننماییم تا علاوه بر ایجاد جهشی مثبت در تولید، به چرخش چرخ صنعت غذا و حمایت از پرسنل فعال در بخشهای مختلف آن بپردازیم.