ارسال به دوست  نسخه چاپي 

دشمنان تجارت غلات در آغاز سال 2020

خيلي ناراحت‌کننده است اما امروزه تجارت غلات بيشتر و بيشتر رنگ و بوي سياسي به خود گرفته است. عوامل پايه‌اي و اساسي اين صنعت مي‌توانند به آساني به واسطه عوامل تجاري از زماني به زمان ديگر رد شده و تغيير يابد. به گزارش نگاه هستي و به نقل از ميلر، در ابتداي سال 2020 چالش‌هاي زيادي در تجارت غلات به وجود آمد که ما به تعدادي از آن‌ها مي‌پردازيم.

مسانل سياسي، جنگ تجاري، تحريمها، انقلابها

زماني که ترامپ توييت ميکند، بازار غلات نيز دچار تغيير ميشود! در پايان سال 2019 و آغاز 2020، دونالد ترامپ بيان کرد که فاز اول تجارت با چين در 15 ژانويه به اتمام ميرسد و آنها در مورد فاز بعدي به صحبت مينشينند. چين نيز داراي مسائل مربوط به خود است. کانادا در سال 2019، بيشترين مقدار گندم را در طول 14 سال گذشته به چين صادر کرد. چين نيز به انجام تحقيقاتي براي واردات جو استراليا به مدت 6 ماه ديگر پرداخت اما تنشهاي طولانيمدت با ايالات متحده، استراليا و کانادا، چين را مجبور کرده است تا حدود يک ميليون تن گندم را از اتحاديه اروپا (غالباً فرانسه) وارد کند. چالشهاي سياسي، مسيرهاي تجارت را تغيير داده و مشکلاتي را به وجود آورده است.

 

فشارهاي اقتصادي؛ امروز چه کسي مسئول است؟

در دسامبر 2019، آرژانتين ماليات صادرات 4 محصول را حذف و آن را با ماليات 12 درصدي ذرت، گندم، سورگوم و جو جايگزين کرد. براي سويا نيز ماليات صادرات به 30 درصد افزايش يافت. چنين تغييراتي، واکنشهايي را از سوي کشاورزان به همراه داشت زيرا مجبور بودند ساختار کاشت محصول خود را تغيير دهند. در همين مدت زمان، چنين تغييراتي براي کشورهاي رقيب خوشايند آمد که از ميان آنها ميتوان گندم اوکرايني و بخش ذرت کشورهاي رقيب را نام برد. به طور همزمان کشورهاي ديگر، مالياتهاي پايين را در نظر گرفتند تا پوششدهي محصولات استراتژيک را راحت کنند. مثلا دولت ترکيه کاهش ماليات را در مورد گندم وارداتي، از 45 درصد تا 20-10 درصد در ابتداي سال 2020 در نظر گرفته است تا بتواند با محصول کمتر گندم در سال 2019 مقابله کند. در حال حاضر، آسيابانان ترکيهاي بايد هزينه 45 درصدي گمرک براي گندم وارداتي را پرداخت کنند البته در صورتي که به عنوان آرد صادر شود.

 

نوسانان ارز، ماليات بر ارزش افزوده

نوسانات ارز در بسياري از کشورها در سال 2020-2019 مشاهده شد. براي مثال کشور اوکراين را در نظر بگيريد. در طول چند سال اخير، ارزش گريونا اوکراين در برابر دلار آمريکا، کاهش قابل ملاحظهاي داشته و شرکتکنندگان بازار بر اين اساس، عاداتي را در خود پرورش دادهاند. آنها ذخاير خود را به صورت دلار نگه داشته و هرچيزي را که نياز بود، خريداري کردهاند و بعضي از کشاورزان متحمل ضررهايي به دليل کاهش ارزش پولشان در سال 2019 شدند. هزينه برداشت نيز همانند قبل باقي ماند و اين مسائل باعث کاهش سود توليد شد. موقعيت مشابه با قدرتمند شدن پول ملي روسيه صورت پذيرفت. بعد از کاهش سود، کشاورزان ترجيح دادند ذخاير خود را نگه دارند و تاجران مجبور شدند قيمت خريد را افزايش دهند تا ذخاير محصولات را به دست آورند اما اين در حالي است که نميتوانند قيمت فروش خود را به مقدار زياد افزايش دهند زيرا رقابت از سوي کشورها بسيار است، به اين ترتيب سود تاجران نيز کاهش پيدا کرده است. کاهش ارزش پول در آرژانتين که يکي از رقباي اوکراين در بازار غلات جهان است نيز باعث شد اين کشور رقابت بيشتري در برابر غلات اوکراين داشته باشد.

 

حمل و نقل

زيرساختهاي حمل و نقل، مساله مهمي براي بازيکنان بازار غلات به شمار ميآيد. براي مثال در اوکراين، محدوديت در وزن حاملها و مسائلي از اين قبيل وجود دارد.

 

نگرانيهاي کيفي

به عنوان نمونه چنين مشکلاتي، ميتوانيم صادرات گندم اوکراين به مقصد شماره يک خود يعني اندونزي را مثال بزنيم. آژانس قرنطينه کشاورزي اندونزي (IAQA) بيان کرد که نياز به گرمادهي گندم در بندرهاي مبدأ وجود دارد و سپس شروع به آناليز نواحي پرورش گندم نمود. اين کار به طور قابل توجهي احتمال صادرات را کاهش ميدهد زيرا همه بندرها چنين توانايي تکنيکي را ندارند و چنين پردازشي به طور قابل توجهي سرعت بارگيري کشتيها را کاهش ميدهد.

 

 نيازهاي خواسته و تامين

امروزه، عوامل پايه و اساسي نسبت به گذشته داراي تاثير کمتري هستند. حتي گزارشهاي USDA نيز تاثيرشان را روي نوسانات بازار از دست ميدهند و معمولا به عنوان ابزاري نظري در مورد تاثيرات سياسي در نظر گرفته ميشوند.

 

کشاورزان و ذخاير آنها

سالهاي اخير که محصولات اوکراين و روسيه افزايش يافته، باعث شده تا کشاورزان محصولات خود را نگه داشته و منتظر پيشنهاد قيمتهاي بالاتر باشند که اين مساله نيز روي چالشهاي تجارت غلات تاثيرگذار بوده است.

موارد مذکور، روي تجارت غلات تاثيرگذار هستند اما شما هيچوقت نميتوانيد مطمئن شويد که از کدام جهت، تاثير را روي تجارتتان خواهيد ديد.