ارسال به دوست  نسخه چاپي 

پلی به سمت فرهنگ نان‌های سنتی

در آمریکای لاتین محصول محلی فقط یک تمایل نیست و در واقع سبکی از زندگی به شمار می‌رود. محصول تازه و سنتی نیز همین‌طور است. این مسأله به‌خصوص زمانی که صحبت از صنعت نانوایی می‌شود، در این بازار متنوع اقتصادی و فرهنگی صادق است.

فقط کافی است نگاهی به برزیل بیندازیم که بزرگ‌ترین کشور در آمریکای جنوبی است و حدود 200 میلیون مصرف‌کننده دارد. این کشور، کشوری با تضادی قدرتمند است که بیش از یک چهارم جمعیت آن در 6 شهر آن زندگی می‌کنند. در سال 2018، فروش صنعت نانوایی برزیل به 30 میلیارد دلار آمریکا رسید. بیش از 63 هزار نانوایی سنتی این کشور، 55 درصد مصرف داخلی آرد گندم را تشکیل می‌دهند. در شمالی‌ترین قسمت آمریکای لاتین، مکزیک دارای دومین بازار نانوایی بزرگ در این منطقه است که فروش آن 18 میلیارد دلار آمریکا در سال را تشکیل می‌دهد. مکزیک دارای بیش از 45 هزار نانوایی است که 97 درصد آن‌ها تجارت‌های خرد به حساب می‌آیند. این سناریو در کشورهای این منطقه شامل آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، مکزیک و کاریبی، مشابه است.

به طور کلی در آمریکای لاتین و همچنین در پرو، توسعه صنعت نانوایی چندان سریع اتفاق نمی‌افتد. از منظر تکنولوژی‌های جدید، ما می‌توانیم تأیید کنیم که 80 درصد نان مصرفی خانه‌ها در نانوایی‌های سنتی فراهم می‌شود.

در حالی که سرعت تغییر در کشورها متفاوت است، صنعت نانوایی که به مقدار زیادی بخش‌بندی شده است، رشد طولانی‌مدت و قابل توجهی را تجربه می‌کند. بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی Mordor Intelligence، بازار نانوایی آمریکای لاتین رشد سالانه 09/7 درصدی را از سال 2018 تا 2023 تجربه می‌کند. رشد طبقه متوسط و طبقه مرفه مصرف‌کنندگان آمریکای لاتین باعث شده تا خرید محصولات غذایی بسته‌بندی و آماده در این منطقه بیشتر شود اما طبقه ضعیف همچنان مصرف غذاهایی را که در خانه آماده می‌شوند، ترجیح می‌دهند. هرچند مصرف‌کنندگان هنوز هم دوست دارند نان تخت سنتی را خریداری کنند.

نانوایی‌های تجاری نیز با تغییر در بسته‌بندی‌ها، فرمول تشکیل‌دهنده‌ها و افزایش خطوط کنونی خود در حال تلاش برای رقابت با تمایلات محلی هستند. چنین تمایلاتی به سوی محصولات محلی باعث شده تا برزیل، سرمایه‌گذاری بیشتری در اتومات کردن و تکنولوژی صنعت نانوایی انجام دهد. نانوایی‌های بسیار سنتی و کوچک نیز مجبور شده‌اند از سیستم‌های قدیمی فاصله بگیرند تا بتوانند در بازار رقابتی کنونی دوام بیاورند. اما تمایلات جدید در این بخش بازار برزیل شامل ارائه مجموعه محصولات متنوع‌تر ارگانیک و سنتی می‌شود. تولیدکنندگان محلی، گزینه‌های تولیدی خود را افزایش داده و محصولاتی دارای غلات کامل، بدون گلوتن و محصولاتی با مواد غذایی باارزش را نیز گنجانده‌اند که برای مصرف‌کننده بسیار خوشایند است. افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به محصولات فریز شده و راحت برای مصرف، فروش محصولات نانوایی فریزری را در میان رستوران‌ها و نانوایی‌های سنتی افزایش داده است.

 

تمایلات گوناگون منطقه‌ای در نانوایی

به صورت کلی برزیل، مکزیک، آرژانتین، شیلی و پرو، بزرگ‌ترین سهم را در صنعت نانوایی آمریکا تشکیل می‌دهند اما هر کشور نیز دارای طعم مخصوص به خود در بازار نانوایی است.

expandas، یکی از معدود محصولات نانوایی است که به مقدار زیادی در این منطقه مصرف می‌شود. در آرژانتین، خمیرهایی که معمولاً با آرد گندم درست شده و با گوشت پر شده‌اند، طرفداران زیادی دارد در حالی که در ونزوئلا و کلمبیا این خمیر معمولاً با آرد ذرت تولید می‌شود. bunuebs که خمیری سرخ شده است نیز بسیار شهرت دارد.

با سفر به آمریکای جنوبی و لاتین می‌توانیم متوجه شویم که محصولات نانوایی قابل توجهی مانند pao de quejio در برزیل، arepas در کلمبیا و ونزوئلا و تورتیلای ذرت در مکزیک وجود دارند. بعضی کشورها مانند مکزیک و پرو به دلیل تنوع بالا و الهام از طعم‌های ایتالیایی و اسپانیایی بسیار شهرت دارند. بعضی کشورها مانند کلمبیا به دلیل استفاده بیشتر از چربی‌ها در نان‌هایشان مشهورند. در برزیل، مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به مصرف محصولاتی با طعم‌های بین‌المللی دارند اما به محصولات باکیفیت و سنتی داخلی نیز وفادارند.

علی‌رغم تاریخی که در محصولات نانوایی در این کشورها وجود دارد اما بازار محصولات نانوایی محلی در سال‌های گذشته بسیار پیشرفت داشته که دلیل آن نوآوری‌ها در تجهیزات از سوی تأمین‌کنندگان این صنعت است که اجازه داده نانوایی‌ها به ایجاد تنوع در محصولاتشان بپردازند اما همچنان راهی طولانی در پیش دارند تا از بازارهای بین‌المللی در مورد فریز کردن، بهبود بخشیدن، بهره‌وری در تولید و غیره بیاموزند. در حال حاضر، بازار آمریکای لاتین را می‌توان به عنوان نقطه تلاقی نانوایی سنتی دانست که نانوایی‌ها همچنان توانسته‌اند زنده باقی بمانند و در بعضی نواحی حتی بتوانند در بازار چیره شوند. این صنعت در این منطقه، صنعتی در حال تغییر و رو به جلو است در حالی که به سختی به ریشه‌های فرهنگی و محلی خود چسبیده است.