ارسال به دوست نسخه چاپي
در گزارش مردمی نگاه هستی مطرح شد:
مردم نیاز به آشنایی با نانهای حجیم و نیمهحجیم دارند/ چند درصد از نانوایان به مشتریان خود درباره نان توضیح میدهند؟!
برای آنکه بدانیم یک محصول یا یک صنف چقدر توانسته است توفیق داشته باشد، باید به میان مردم برویم و نظر مردم را درباره آن صنف یا محصول جویا شویم. امروز نان حجیم و نیمهحجیم در مقایسه با سالهای گذشته توانسته از اقبال بیشتری برخوردار باشد که نشاندهنده رونق تولید این نانها است اما هنوز هستند افرادی که آشنایی چندانی با نانهای حجیم و نیمه حجیم ندارند یا بهتر است بگویم نمیدانند نان حجیم و نیمهحجیم به چه نانی گفته میشود. اینجا است که ضرورت فرهنگسازی حس میشود.
حال این سوال مطرح میشود که آیا رسانههای جمعی و مطبوعات، وظیفه فرهنگسازی در زمینه تعریف نانهای حجیم و نیمهحجیم را بر عهده دارند یا خود نانوایان نیز با کمک اتحادیه، نقشی را در پررنگ کردن جایگاه نانهای حجیم و نیمه حجیم در میان مردم، عهدهدار هستند؟! این سوال شائبه برانگیزاست؛ شاید بسیاری از افراد معتقد باشند فرهنگسازی، رسالت رسانههای جمعی است اما چند درصد از نانوایان توان پاسخگویی به مردم را دارند؟! برای بررسی این موضوع به چند کافه نان در سطح شهر رفتم و با شماری از شهروندان گفتوگویی ترتیب دادم تا به این نتیجه برسم که چند درصد از مردم با مفهوم کافه نان و نانهای حجیم و نیمه حجیم آشنایی دارند. کافه نان در ایران فرقی با کشورهای اروپایی ندارد یک بانوی جوان در یک کافه نان نشسته بود. از وی پرسیدم آیا فرق کافه نان با کافی شاپ را میداند؟ پاسخ داد: البته با توجه به سفرهایی که به کشورهای اروپایی داشتم، با واژه کافه نان آشنا هستم. سوال بعدیام این بود که چقدر کافه نان در ایران به کشورهای اروپایی شباهت دارد؟ در پاسخ گفت: کافه نانهای ایران مطابق با استانداردهای کشورهای اروپایی است اما با اندکی تفاوت که به فرهنگ مردم ایران باز میگردد. سوال آخرم این بود که چقدر با نانهای حجیم و نیمه حجیم آشنایی دارد؟ جواب داد: اندک در حد اینکه بتوانم نان روزمره خود را خریداری کنم. نان حجیم و نیمهحجیم همان باگت است؟! به سراغ افراد دیگری رفتم. دو جوان دانشجو در یکی دیگر از کافه نانها مشغول نوشیدن و مطالعه بودند. از آنها پرسیدم آیا میدانید در چه فضایی نشستهاید؟ آیا تا کنون واژه «کافه نان» به گوشتان خورده است؟ پاسخشان این بود که «خیر، برای اولین بار است این واژه را میشنویم.» در ادامه برایشان توضیح دادم کافه نان فضایی است که در آن نان به همراه انواع نوشیدنیها در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرد. بعد از این توضیحات، یکی از آنها گفت: فرهنگ مصرف نانهای حجیم و نیمه حجیم و حتی نام آنها برای بسیاری از مردم ایران غریب است بنابراین نیاز است که بیشتر به فرهنگسازی و معرفی این نانها پرداخته شود، من آنها را تنها از روی شکل میشناسم. مردم نان حجیم و نیمهحجیم مصرف کنند اما در این میان پزشکی وارد فضای کافه نان شد که البته تصورش از واژه کافه نان و نان حجیم و نیمهحجیم، با افراد دیگر بسیار متفاوت بود. این پزشک درباره نانهای حجیم و نیمه حجیم گفت: نان حجیم و نیمه حجیم در سلامتی گوارش و سلامت مردم بسیار اثرگذار است بنابراین به عنوان پزشک، مردم را به مصرف نانهای حجیم و نیمهحجیم دعوت میکنم. وی در ادامه درباره مفهوم کافه نان گفت: کافه نانها امروزه با سرعت آنچه را نیاز داریم در اختیارمان میگذارند. من اغلب به ویژه برای وعدههای صبحانه و ناهار به کافه نان مراجعه میکنم و از این بابت بسیار راضی هستم اما در کشور نیاز داریم که بیش از گذشته به مقوله «کافه نان» پرداخته شود چرا که اغلب مردم با این واژه ناآشنا هستند و گمان میکنند کافه نان همان کافی شاپ است. در گفتوگوهایی که با مردم داشتم، بسیاری از افراد با کافه نان آشنا بودند و اما افرادی هم بودند که حتی نمیدانستند چند نوع نان حجیم و نیمه حجیم پشت ویترین مغازهها وجود دارد و تنها با شکل و خاصیت آنها آشنا بودند و در میان آنها بودند کسانی که به دلیل شغلشان یا نزدیکی محل کارشان، به کافه نان مراجعه و ناهار یا صبحانه روزانه خود را از این واحدها خریداری میکردند. در میان این گفتوگوها بود که از مسئول یکی از کافه نانها پرسیدم چرا نام کامل کافه نان را بر سردر مغازه خود قرار نداده است؟ پاسخش این بود: «برایم تولید نان بیشتر از یک کافه نان ارزشمند است.» اینجا بود که نتیجه گرفتم باید هم برای مدیر و فروشنده و هم برای مشتری، به فرهنگسازی درباره کافه نان پرداخته شود.