ارسال به دوست  نسخه چاپي 

کاهش سهم ایالات متحده در صادرات محصولات کشاورزی به آسیای جنوب شرقی

بر اساس گزارشی جدید از سرویس تحقیقات اقتصادیERS وزارت کشاورزی ایالات متحدهUSDA ، سهم بازار صادرات ایالات متحده به آسیای جنوب شرقی کاهش می‌یابد اما با این حال، ارزش صادرات محصولات کشاورزی ایالات متحده به آسیای جنوب شرقی در یک دوره ده‌ساله، 4/8 میلیارد دلار افزایش یافته است.

 

به گزارش نگاه هستی به نقل از millermagazine، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ سهم بازار صادرات محصولات کشاورزی با 0/2 درصد کاهش به 11/2 درصد رسیده است که ایالات متحده را به دومین شریک صادراتی پس از چین تبدیل کرده است. در سال ۲۰۲۲ کشورهای ایالات متحده، چین، برزیل، استرالیا و اتحادیه اروپا مجموعاً حدود نیمی از کل واردات محصولات کشاورزی جنوب شرق آسیا را به خود اختصاص دادند.

منطقه جنوب شرقی آسیا شامل کشورهای برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تیمور شرقی و ویتنام است

چین و برزیل تنها کشورهایی بودند که در بین 5 کشور اول شاهد افزایش سهم بازار خود در این دوره بودند. به گفته ERS، از سال ۲۰۲۰ کشورهای برزیل و استرالیا می‌توانند در ادامه رشدی که تا چند سال گذشته تجربه کردند، درصادرات محصولات کشاورزی، از ایالات متحده پیشی بگیرند.

سهم دولت برزیل از صادرات محصولات کشاورزی به جنوب شرقی آسیا از 5/2 درصد به 9/1 درصد افزایش یافت در حالی که سهم استرالیا از ۵/۵ درصد به 8/3 درصد افزایش یافت.

کشورهای آسیای جنوب شرقی با رشد ۸ درصدی جمعیت در ۱۰ سال آینده روبه‌رو هستند و همچنان یک شریک تجاری مهم جهانی خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود سرانه تولید ناخالص داخلی در مدت مشابه، نزدیک به ۲۶ درصد افزایش یابد.

انتظار می‌رود واردات تمامی کالاها در منطقه افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود صادرات محصولات کشاورزی به ویتنام افزایش یابد مانند ذرت، پنبه، گندم، کنجاله سویا و دانه سویا که ویتنام را در واردات، پیشتاز می‌کند.

در سال ۲۰۲۲ عمده صادرات ایالات متحده به آسیای جنوب شرقی شامل سویا و محصولات سویا به ارزش 2/28 میلیارد دلار و پس از آن پنبه با 1/53 میلیارد دلار و گندم با 1/46 میلیارد دلار است.

صادرات عمده محصولات کشاورزی ایالات متحده به آسیای جنوب شرقی با رقابت صادرکنندگان برتر در سراسر جهان روبه‌رو است. به گفته ERS، محصولات سویا بزرگ‌ترین دسته صادرات کشاورزی ایالات متحده به آسیای جنوب شرقی است و این فروش با رقابتی سخت از سوی کشورهای آمریکای لاتین روبه‌رو است.

از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ صادرات سویای برزیل به این منطقه از 1/6 میلیون تن به 3/9 میلیون تن افزایش یافت. این افزایش صادرات به دلیل بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل در منطقه داخلی برزیل است و همچنین ضعف ارزش پول برزیل در برابر دلار آمریکا، به نفع صادرات محصولات کشاورزی برزیل شد.