ارسال به دوست نسخه چاپي
نوآوری در طراحی فرمهای جدید پاستا
برای معرفی مفهوم نوآوری در صنعت تولید پاستا، نقل قولی تحسینآمیز از فدریکو فلینی، نابغه مطرح در این صنعت وجود دارد؛ «زندگی ترکیبی از جادو و پاستا است». درواقع این عشق به پاستا است که میل به تداوم ارائه نوآوری را برمیانگیزد. نوآوری اغلب فرایندی دشوار و خستهکننده است که موانع و شکستهایی را با خود به همراه دارد، اگرچه به گفته آریانا هافینگتون، «شکست متضاد موفقیت نیست بلکه پلهای برای موفقیت است.» با این حال، اشتباهات اجتنابناپذیر، مفید هستند زیرا به افزایش و تسریع روند کسب دانش در مورد موضوعی که فرد میخواهد پیرامون آن نوآوری داشته باشد، کمک میکند.
به گزارش نگاه هستی به نقل از ISSUU، پاستا یک محصول سنتی است که عمیقاً در فرهنگ غذایی ایتالیا ریشه دارد بنابراین ممکن است این تصور ایجاد شود که نیازی به نوآوری وجود ندارد. سنت امروز در واقع نوآوری دیروز است و نوآوری امروزی که در آزمون زمان مقاومت کند، فردا به سنت تبدیل خواهد شد. هیچ صنعتی بدون نوآوری وجود ندارد همانطور که هیچ زمانی بدون تغییر وجود ندارد بنابراین، پاستا هم نمیتواند گریزی داشته باشد. حتی اگر این یک نیاز یا بهتر است بگوییم یک قانون اجتنابناپذیر تکامل طبیعی ذائقه، مصرف، فرهنگ و اجتماع باشد. نوآوری در پاستا باید در خواستههای مصرفکنندگان ریشه دوانده باشد. شناسایی رویکردهای تکامل ذائقه، یک عامل کلیدی در درک نوآوری پایدار است. علاوه بر این، این وظیفه ما است که نوآوری را با پایداری ترکیب کنیم. امروزه مردم خواهان محصولاتی هستند که برای سلامتی آنها مفید باشد و همزمان به محیط زیست هم کمک کند. بیش از 300 شکل مختلف از پاستا در بازار وجود دارد که اگر همه اشکال و انواع ممکن فعلی و گذشته را در نظر بگیریم، به بیش از 1000 مورد میرسد. با این حال یک قدرت پنهان، عمیق و جادویی در طراحی پاستا وجود دارد که مردم را به استقبال مشتاقانه از هر شکل جدید ترغیب میکند. هر شکل و هر نوع پاستا، تجربه حسی متفاوت را به ارمغان میآورد بنابراین نوآوری در طراحی پاستا مستلزم تمرکز بر برخی ویژگیهای حسی و بافتی مانند ضخامت، شکل، منحنی و سطح است. هر بار که یک تجربه منحصربهفرد از طریق شکلهای مختلف پاستا در بازار ارائه میشود، مردم بلافاصله از آن استقبال میکنند و به مرور زمان آن پاستا میتواند با به دست آوردن امتیاز در معیارهای خاص، گاهی صریح و کاملاً قابل اندازهگیری و گاهی حتی کاملاً رمزگشایی نشده، به محبوبیت برسد. مصرفکنندگان وقتی یک محصول عالی را میبینند و طعم آن را میچشند و به معنای واقعی با یک محصول «360 درجه خوب» از نظر زیباییشناسی، عملکردی و خوراکی مواجه میشوند، فرایندی لذتبخش را تجربه میکنند. مشارکت مردم در فرایند نوآوری برای طراحی پاستا، بسیار الهامبخش است. اخیراً از متخصصان طراحی خواسته شد که اشکال جدید را که دوست دارند در بازار ببینند، طراحی کنند. مسابقه با اشتیاق پذیرفته شد. بیش از 1000 طراح از سراسر جهان در این رویداد شرکت کردند و حدود 2500 طرح پیشنهادی ارسال شد. طراحی پاستا یک عامل کلیدی برای برانگیختن علاقه و اشتیاق مردم است. طراحی یک فرم جدید و تبدیل آن به یک محصول واقعی و مهمتر از همه انتقال حس لذت از فرم تا بشقاب، فاکتورهایی مهم در جلب نظر مصرفکننده هستند. به نظر میرسد نسلی جدید از پاستاهای شکلی متولد شده باشد. پاستای کاسکاتلی پس از حداقل سه سال تحقیق و آزمایش، از سوی دن پشمن، مجری پادکست اسپورکفول ارائه شد. کاسکاتلی شکلی جدید از پاستا است؛ فرمهای ماکارونی با فستونهای مواج در طرفین. یک ماکارونی کوتاه که به گفته سازندهاش ترکیبی از شکلها و هندسههای مختلف است که به شکلی کاملاً جدید در هم آمیختهاند. به گفته مخترع کاسکاتلی، این نوع پاستا بالاترین سطح رضایت را در سه معیار اصلی محبوبیت و نوآوری به دست آورده است. قابلیت جذب سس: به لطف سطح ناصاف و زوایای خاص، سس بیشتری را به خود جذب میکند. قابلیت استفاده از چنگال: فرم کاسکاتلی از ریگاتون الهام گرفته شده است؛ با همان حرکت فوسیلی که به راحتی میتوان چنگال را در آن فرو برد. درست مانند یک ورق کاغذ پاپیروس، شکل آن پیچ میخورد و باز میشود تا سس را در خود جای دهد و از همان اولین لقمه، طعمی شگفتانگیز و دلپذیر زیر زبانتان مزه خواهد کرد. قابلیت جویدن: ضخامت ناهموار و فرم کاسکاتلی باعث ایجاد تضاد و پیچیدگی بیشتر هنگام جویدن میشود و گاز زدن به پاستا را تبدیل به یک تجربه رضایتبخش و هیجانانگیز میکند. نوآوری همچنین میتواند به فرایند تولید مربوط باشد. هنر و علم در «شیوهای که پاستا درست میشود» در کنار هم قرار میگیرند. به محض ورود به یک کارخانه پاستا و دقت در فرایند تولید که در سه مرحله اصلی ورز دادن، کشش و خشک کردن خلاصه میشود، متوجه میشویم همه ویژگیهای تکنولوژیکی و ارزشهای حسی در تولید محصول ادغام شده و به یک تجربه آشپزی خارقالعاده و همیشه در حال تغییر تبدیل میشود. آنچه مسلم است، این است که هیچ فرایند درست یا غلطی برای تهیه پاستا وجود ندارد. برای نوع و شکل پاستایی که میخواهید تولید کنید، یک فرایند بهینه وجود دارد زیرا ارزشهای آشپزی که میخواهید به محصول بدهید، متفاوت است. نوآوری ارائه شده با پرینتر سهبعدی (BluRhapsody از سوی Barilla)، فوقالعاده آیندهنگر است. در خلال فناوری تولید، امکان متحول کردن مصرف پاستا و تبدیل آن به «فینگرفود» نهفته است. از این رو، پاستای چاپ سه بعدی نه تنها به عنوان یک وعده غذایی سنتی بلکه به عنوان یک جایگزین جدید و نوآورانه نیز مصرف میشود. پاپیری، محصول جدید برند Barilla، نمونهای دیگر از نوآوری در طراحی پاستا است که با جذابیت، زیباییشناختی و عملکرد ارگانولپتیک استثنایی ترکیب شده است. شکلی جدید و شگفتانگیز که از همکاری خلاقانه با طراح ایتالیایی، والتر دی سیلوا، زاده شده است. Barilla ماکارونی ایتالیایی را به مردم سراسر جهان شناسانده است. در محصول جدید، نوآوری و سنت با هم ملاقات میکنند و به این ترتیب، جادویی در پاستا به وجود میآید که با همراهی خود در زیباترین و شادترین لحظات زندگی به کشف این جادو کمک میکند. به عنوان یک نتیجهگیری آیندهنگر، نقل قول پیترو باریلا در عین اشاره به نوآوری و اینکه نگاهمان را به کجا معطوف کنیم، الهامبخش است؛ «در تمام کارهایی که برای آینده انجام میشود، با شجاعت به پیش بروید.»