ارسال به دوست نسخه چاپي
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان:
سهم نمایشگاه ایبکس در تحول صنعت نان
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان گفت: صنعت نمایشگاهی در سالهای پس از تولد خود به عنوان یک پدیده اقتصادی و شاید رسانهای، مشمول تحولات و رشد فراگیر و فوق تصور بوده است و شاید در اثر تحولات سیاسی و اجتماعی و صعود و افول اقتصادی، نه تنها نقشآفرین بوده است بلکه خودش هم در تعالی و تحولات بنیادی قرار گرفته است.
دکتر علیرضا کریمی وثیق در گفتوگو با خبرنگار نگاه هستی بیان کرد: گاهی جنگها و ستیزهها و گاهی هم اپیدمیهای جهانی مانند کرونا، این صنعت رسانهای را با اختلالهای اساسی و بعضاً با تعطیلی مواجه نموده است اما همواره بعد از آرامشها، این صنعت مجدد با طراوت بیشتر و رنگ و بوی جدیدتر، میداندار به رخکشی تحولات در هر پدیده اقتصادی شده است و با بهروزرسانی خود، بهروزرسانی هر دستاوری را به عرصه ظهور رسانده و به چشم بازدیدکننده خود اهدا نموده و با هر تحولی همراه شده و خدمات تخصصی و عمومی ارائه نموده است. وی افزود: از سختافزارهای جنگی زمین، هوا، دریا و فضا تا بهداشت و درمان و غذا، از سختترینها تا نرمترینها، آموزش و نرمافزار و دانشافزار تا کتاب و فولاد، فینتک و تحولات صنعت سینما، کودک و خانهداری و غیره، قلمرویی نیست که از سیطره این صنعت، بینصیب مانده باشد. رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان با تأکید بر اینکه نمایشگاه، یکی از مهمترین ابزارهای رشد و توسعه تجارت است، اظهار کرد: امروزه نمایشگاه به مهمترین ابزار رشد و توسعه تجارت، به ویژه صادرات کالا و خدمات، مبدل شده است. گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه حملونقل، بانکداری، بیمه و سیستمهای نوین، همه و همه محکوم هستند که در مسیر تطابق، مراقبت، تحول و بازبینی، بهروزشدن و بهنگام آمدن و توجه به نیازها، درخواستها، تمایلات و سلایق مخاطب خود باشند. کریمی وثیق اضافه کرد: نقش نمایشگاه در توسعه صادرات در تمامی کشورها و در کشور ما حتی برای تحول در بازار داخلی، نقشی بیبدیل است. در جهان فعلی، بیشترین فضاهای نمایشگاهی به کشورهای آمریکا، آلمان و چین تعلق دارد که مهمترین قطبهای صنعتی و تجاری دنیا هستند پس نمایشگاه یک ضرورت است و امارات این را به خوبی درک کرده و اکنون در حال معرفی و تجهیز زیرساختی خود به عنوان پایتخت و هاب نمایشگاههای جهانی است. وی در بخشی دیگر از گفتههای خویش با اشاره به خدماتی که نمایشگاه به مشتریان و بازدیدکنندگان ارائه میکند، بیان کرد: از جمله اثرات نمایشگاه در توسعه صادرات میتوان به بازاریابی، فروش مستقیم، معرفی نوآوریها و فناوریهای نوین و دستاوردهای اختصاصی، بازارهای جدید و بازارسازی رخ به رخ، شناسایی رقیبان و توفیقات آنها، ارزیابی و خودکنترلی و مطابقسازی، ایجاد اعتمادبهنفس برای حضور در عرصههای بزرگتر و بینالمللی، ایجاد اطمینان خاطر برای مشتریان با ارائه نکات فنی و غیره، بستر مناسب برای ایجاد فضاهای تحقیقاتی و مطالعاتی، ایجاد تعاملات تجاری و اقتصادی در بستری دور از بزرگنمایی خارج از استانداردهای تخصصی و مواردی دیگر از جمله آشنایی حقوقی و صنفی و تعامل همزمان با شبکههای بزرگ و مویرگی و بعضاً مشتری نهایی و غیره اشاره کرد. رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان ادامه داد: اهمیت نمایشگاهها در توسعه صادرات و بهطور کلی گسترش روابط اقتصادی با جهان خارج، در کشور ما شناخته شده است و ایران در مسیر جاده ابریشم و بعدها خصوصاً در دوره قاجاریه در نمایشگاههای جهانی، نقشآفرینی و حضوری فعال داشته است. همین اخیراً به همت آقای مهندس نظام مافی، مدیر محترم اجرایی ایران گرین، شاهد رونمایی از کتاب تجارتخانه صادقی بودیم که به همت سرکار خانم اتحادیه، جمعآوری و تدوین شده است که این بیانگر اشتیاق، فهم و خرد تجار ایرانی در حضور فعال و تأثیرگذار در بازارهای جهانی است. کریمی وثیق افزود: چندی پیش در بازدید از یک کارخانه نان صنعتی در مالزی، در موزه نان آن مجموعه عظیم، کیسههای صادراتی گندم خوراسان را دیدم که مربوط به 100 سال قبل بود پس پر واضح است که اکنون نیاز بیشتر به حضور جهانی داریم. به گفته وی، صنعت نمایشگاهی در کشور باید با حمایت قاطع دولت و قوه مقننه، هر روز و با سرعت بیشتر، هم در لایههای مختلف اجتماعی و هم در عرصههای جهانی با ارائه دستاوردهای تمامی عرصههای اقتصادی کشور، پیشرفتی چشمگیرتر را رقم بزند. رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان درباره سهم نمایشگاه ایبکس در تحول صنعت نان اظهار کرد: شاید در سالهای اخیر، بیشترین سهم تحول در صنعت نان متعلق به برگزاری نمایشگاه بوده است، چه در داخل مثل ایبکس و چه در خارج مثل آگروفود در ترکیه و دبی و چه نمایشگاههای اختصاصی نان در آلمان، فرانسه و ترکیه، حضور کارگزاران دولتی و دستاندرکاران تولید آرد و نان و دیگر محصولات مشتق از گندم در نمایشگاههای داخلی و خارجی، زنجیره گندم، آرد و نان را مجاب به تغییرات اساسی در مجموعههای صنفی و صنعتی خود نموده است. تحولات بنیادی در صنعت آرد، قابل تقدیر است در حدی که با استانداردهای جهانی بعضاً قابل رقابت است از جمله در سیلوسازی، صنعت ماکارونی، بهبوددهندها، بستهبندی، کارخانههای نان صنعتی و به تازگی در واحدهای نان حجیم و کافهنانها که اقدامات و تحولاتی قابل ستایش صورت پذیرفته است. کریمی وثیق در پایان گفت: صنایع مذکور، همه و همه بخش اعظم از رشد، تعالی، تغییر و بهروزرسانی را با حضور پرمعنی و هدفمند در پدیدهای تأثیرگذار به نام نمایشگاه تصاحب کردهاند و همچنان در حالی که بعضاً در کمال توفیق هستند، به روند حضور پررنگتر خود در این عرصه بینالمللی ادامه میدهند تا انشاءا... با حمایت هرچه بیشتر و با عقلانیت و تدبیر ملی در دولت جدید، بحث نان به صورت ریشهای حل شود تا مردم شریف، مصرف نانی خوب و سالمتر را تجربه کنند. خبرنگار: ساناز مرادیان عنبران