ارسال به دوست  نسخه چاپي 

غذا به عنوان دارو!

مصرف‌کنندگان به دنبال میان‌وعده و محصولات نانوایی غنی شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند تا به انواع نیاز‌های بدن برای سلامتی کمک کنند.

 

بسیاری از مصرفکنندگان، اکنون سلامت و تندرستی خود را در اولویت قرار دادهاند. آن‌ها به دنبال کمک برای بهبود خلق و خوی خود و تقویت انرژی، هوشیاری ذهنی و ایمنی و غیره هستند.

به گزارش نگاه هستی به نقل از Baking business، متخصص بخش تحقیقات و بازاریابی Cargill، در ماه سپتامبر در جلسه IBIEducate به حضار گفت: شاهد علاقه بیشتری به تراکم مواد مغذی در محصولات میان‌وعده و نانوایی هستیم که با در بر داشتن فواید بسیار، مصرف‌کنندگان، غذا را به عنوان دارو در نظر می‌گیرند. این مدل از محصولات غذایی، رشد دو رقمی در فروش خود نشان داده‌اند. مصرف‌کنندگان به دنبال مواد مغذی بیشتر، به ویژه در نانوایی هستند. در ایالات متحده، تولید محصولات نانوایی با محتوای ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتر، به شدت افزایش یافته است. فروش محصولات نانوایی در ایالات متحده در سال 2021-2020 با تبلیغ وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی 75 درصد و فروش واحدها 28 درصد افزایش یافته است. از آنجا که مصرف‌کنندگان به دنبال غذا‌های بیشتر و متنوع‌تری برای برآورده کردن نیاز‌های سلامتی خود هستند، نانوایی‌ها راه‌های مختلفی برای پاسخگویی به آن‌ها دارند.

 

مصرف‌کنندگان چه می‌خواهند؟

اگرچه مصرف‌کنندگان دقیقاً می‌دانند به دنبال چه فوایدی هستند اما همیشه دقیق نمیدانند در برچسبهای غذایی به دنبال چه چیزی بگردند و به اندازه کافی در مورد عناصر خاص محصول نظیر مواد معدنی و ویتامین‌ها آموزش نمی‌بینند.

به عنوان مثال ماست را در بخش محصولات لبنی در نظر بگیرید که چگونه تولید‌کنندگان، فواید آن را به مصرف‌کنندگان آموخته‌اند و مفهوم پروبیوتیک را به طور فراگیر برای مشتریان خود ارائه کرده‌اند.

به طور مشابه، نانوایانی که محصولاتی را با مزایای بیشتر ارائه میکنند، باید پیام‌های واضحی را در این خصوص روی بسته‌بندی محصولات درج کنند تا عموم مردم متوجه شوند که این محصول چگونه به سلامتی آن‌ها کمک میکند.

در مطالعه انجام شده از سوی Balchem ​​در سال 2022، این شرکت مزایایی را که مصرفکنندگان از غذا و نوشیدنی‌های روزانه خود میخواهند، شناسایی کرد که شامل تقویت سیستم ایمنی، تقویت حافظه، سلامت مغز، قلب و گوارش می‌شود. طبق داده‌هایNielsen XAOC، از سال 2018 تا 2022، سالانه 1200 محصول جدید با ادعای حامی سلامت مصرف‌کننده تولید شده است. تقویت سیستم ایمنی و ذهن در بین پر‌طرفدارترین مزایایی است که بیشتر مصرف‌کنندگان به دنبال آن هستند.

مدیر بازاریابی ADM نیز گفت: محصولاتی که به بهبود میکروبیوم روده کمک می‌کنند، نه تنها به هضم غذا بلکه به سایر جنبه‌های سلامتی نیز کمک میکنند.

وی همچنین گفت: مصرفکنندگان به طور روزافزون از نقش مهم میکروبیومهای روده‌شان در سلامت و تندرستی کلی خود آگاه هستند. تحقیق ما نشان می‌دهد که 58 درصد از مصرف‌کنندگان جهانی ارتباط بین عملکرد باکتری‌های روده با سلامتی را در ابعاد بیشتری درک می‌کنند.

در ایالات متحده، 48 درصد از مصرف‌کنندگان موافق هستند که سلامت گوارش برای سلامت کلی بدن مهم است.

طبق گزارش‌های ‌ Innova، تقریباً سه چهارم افراد مسن میگویند که پیری سالم برای آن‌ها بسیار مهم است. مردم از قدرت آنتی اکسیدان‌ها، گیاهان و امگا 3 آگاه هستند و می‌خواهند این فواید در رژیم غذایی روزانه آن‌ها گنجانده شود.

در حالی که تقاضا برای محصولات مفید برای سیستم ایمنی و گوارشی از لحاظ تاریخی بسیار بالا بوده است، مصرف‌کنندگان همچنین به دنبال محصولات دارای مزایای مرتبط با پیری سالم، مانند سلامت قلب، مغز، چشم و مفاصل و همچنین مدیریت استرس و خواب هستند.

اگرچه مکمل‌های دارویی به عنوان یک گزینه مناسب برای مزایای ذکر شده در نظر گرفته می‌شوند اما مصرفکنندگان ترجیح می‌دهند با استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های مناسب، این مزایا را مستقیماً در رژیم غذایی خود بگنجانند.

 

پاسخگویی به نیاز‌های مصرف‌کنندگان

نانوایان و تولید‌کنندگان میان‌وعده‌ها که علاقه‌مند به تقویت محصولات خود با فواید اضافی هستند، گزینه‌های مختلفی دارند.

به عنوان مثال Wellmune یک بتاگلوکان مخمر است که از سوی کمپانی Kerry تولید شده و برای سلامت سیستم ایمنی مفید است و می‌تواند به راحتی در فرمولاسیون غذا و نوشیدنی‌ها استفاده شود.

مخمر Wellmune به عنوان یک تعدیل‌کننده سیستم ایمنی عمل می‌کند تا با تنظیم پاسخ سیستم ایمنی طبیعی، به بدن در دفاع در برابر عوامل بیماری‌زا کمک کند تا در صورت شناسایی یک عامل بیماری‌زا، به طور مؤثرتری پاسخ دهد.

ماده BeniCaros از NutriLeads نیز یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی تهیه شده از فیبر هویج پری‌بیوتیک محلول است که به گفته این شرکت، سیستم ایمنی را آموزش می‌دهد تا با آماده کردن سلول‌های ایمنی برای یک وضعیت مشخص، واکنش سریع‌تری داشته باشد و میکروارگانیسم‌های مفید روده و متابولیت‌های آن‌ها را که از سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کنند، افزایش می‌دهد.

علاوه بر مواد تشکیل‌دهنده استاندارد مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید فولیک، کلسیم و آهن، مصرف‌کنندگان به دنبال مواد مغذی دیگری هستند تا به تقویت سلامت عمومی، سطح فعالیت، هوشیاری ذهنی و ایمنی آن‌ها کمک کنند.

افزودن روی، ویتامین D و منیزیم در محصولات نانوایی منطقی است. کاهش مصرف شیر در طول سالها منجر به کمبودجدی ویتامین D در افراد شده است. افزودن اسیدهای چرب غیراشباع زنجیره بلند مانند EPA و DHA از منابعی چون روغن ماهی یا جلبک نیز یک مزیت خواهد بود.

اسید‌های خمیرمایه که بر پایه کلسیم و جوش شیرین و پتاسیم هستند، راه‌هایی برای تقویت محصولات نانوایی با این مواد معدنی هستند.

مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و منیزیم به سلامت استخوان‌ها و عملکرد ماهیچهها کمک میکنند در حالی که کولین و آهن نیز برای حفظ سلامت مغز و توانایی ذهنی و ادراکی، حیاتی هستند.

اسنکبارهایی که انرژی را افزایش میدهند نیز در حال کسب محبوبیت و جایگاهی جدید هستند. مصرفکنندگان اغلب برای لذت بیشتر به محصولات نانوایی روی میآورند. این به کاهش استرس و آرامش شما کمک می‌کند. ما همچنین شاهد افزایش محصولات نانوایی حاوی کافئین برای افزایش انرژی هستیم.

سلامت روان به موضوعی تبدیل شده است که به طور گسترده و آشکارتر مورد بحث قرار می‌گیرد و امروزه محصولات بیشتری برای کمک به افراد برای مقابله با استرس و اضطراب در دسترس هستند.

این بیماری همه‌گیر باعث شده مصرف‌کنندگان بیشتر از سلامت روان آگاه شوند و شاهد افزایش مصرفکنندگانی هستیم که معتقدند غذا میتواند خلق و خوی آن‌ها را بهبود بخشد.

یکی از نمونه‌های محصولات مرتبط با سلامت روان، کوکی Good Mood است که از سوی Berlin Organics در آلمان عرضه شد. این کوکی حاوی دو ماده به نام ashwagandha و rishi است که هر دو با کاهش استرس و اضطراب مرتبط هستند.

 

نگاهی به آینده

اگرچه بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای مدت طولانی در غذاها وجود داشته است، غذا‌های غنی شده امروزی در جهات جدید و متفاوتی در حال گسترش هستند.

در حالی که آگاهی از ashwagandha و استفاده از آن در حال افزایش است، سایر سیستم‌های پزشکی مانند Ayurveda به دلیل مزایای نوآورانه آن‌ها ظهور می‌کنند. Ayurveda یک سیستم پزشکی هندی باستانی است که بر اساس اعلام انستیتوی ملی بهداشت، بر یک رویکرد طبیعی و کلی‌نگر برای سلامت جسمی و روانی متکی است (این سیستم بر پیشگیری و درمان بیماری‌ها با رژیم مناسب تأکید دارد).

نانوایان و تولید‌کنندگان میان‌وعده که علاقه‌مند به کمک به مصرف‌کنندگان برای بهبود سلامت خود هستند، باید تشخیص دهند که چه چیزی برای آن‌ها در اولویت است و چه چیزی برای غنی‌سازی محصولاتشان مطابق با نیاز مصرف‌کنندگان مناسب است.

با پیشرفت ذهنیت پزشکی به سمت غذا، هیچ زمانی بیشتر از حالا برای تجارت و صنعت مکمل‌های غذایی غنی‌سازی محصولات مختلف، مناسب نبوده است.

در درازمدت، رشد فزاینده‌ای را برای این صنعت پیشبینی میکنیم. صنعت مکملهای غذایی به رشد سالانه 5 تا 6 درصد ادامه میدهد، در حالی که صنعت غذا‌ها و نوشیدنی‌های غنیشده، از جمله محصولات نانوایی و میان‌وعده‌ها، از این نرخ پیشی میگیرند.

 

بهترین فرمولاسیون برای زیست‌فراهمی

نانوایان و تولید‌کنندگان میان‌وعده که به دنبال تقویت محصولات هستند، باید بهترین فرمولاسیون را برای محصول خاص خود بیابند.

یک جنبه نادیده گرفته شده تغذیه، زیست‌فراهمی است که می‌تواند نه تنها تحت تأثیر شکل خاص مواد مغذی بلکه تحت تأثیر وجود ترکیباتی در غذاها که ممکن است جذب را محدود کند، قرار بگیرد.

به اصطلاح «ضد مغذیها» مانند فیتاتها و اگزالاتها معمولاً در غذاهای گیاهی یافت میشوند. فیتات‌ها بهویژه میتوانند تأثیر قابلتوجهی بر جذب مواد معدنی داشته باشند. برای مثال، فقط 10 میلیگرم فیتات میتواند جذب آهن را تا 60 درصد در بدن انسان کاهش دهد.

به دلیل پیچیدگی فرایند پخت از نقطه نظر فرمول، حتی تغییرات کوچک در دستور تهیه مانند تغییر مقدار آب اضافه شده، تغییر نوع شکر مصرفی یا تغییر مقدار نمک می‌تواند بر نتیجه تأثیرگذار باشد.

اولین گام برای به حداکثر رساندن زیست فراهمی مواد مصرفی، انتخاب مواد اولیه باکیفیت و مورد تأیید برای اطمینان از اثربخشی آن است. هم ترکیبات و هم فرمولاسیون، کلید تضمین حفظ حداکثری فواید محصول هستند.