ارسال به دوست  نسخه چاپي 

مديرکل دفتر ارزيابي‌هاي اقتصادي و مديريت بهره‌وري حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي:

توسعه بندر چابهار، نقطه عطف رونق اقتصادي است

مديرکل دفتر ارزيابي‌هاي اقتصادي و مديريت بهره‌وري حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي گفت: بندر چابهار تنها بندر اقيانوسي کشور است که متأسفانه از قديم به آن رسيدگي نمي‌شد اما اکنون با توجه به اقيانوسي بودن اين بندر و سواحل چابهار، نگاهي ويژه به آن صورت گرفته است.

 

دکتر محسن صادقي در گفتوگوي اختصاصي با خبرنگار نگاه هستي بيان کرد: در چند سال اخير رويکرد توسعه شرق کشور در دستور کار قرار گرفته است. پروژههاي ويژهاي در استان سيستان و بلوچستان در دست اقدام است و از اينروي در بندر چابهار شاهد پيشرفت هستيم. بندر چابهار نه تنها از منظر محلي بلکه از منظر ملي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد چرا که در نقطهاي استراتژيک قرار دارد و کشورهايي مانند هند هم تمايل دارند از ويژگي ترانزيتي اين بندر استفاده کنند.

وي با اشاره به اينکه اين بندر از تحريم مصون است، اظهار کرد: با توجه به اين که بندر چابهار مشمول تحريمها نميشود، بسياري از کارخانههاي پتروشيمي ايراني و خارجي تمايل به سرمايهگذاري دارند اما هنوز به توسعهيافتگي نرسيده است.

مديرکل دفتر ارزيابيهاي اقتصادي و مديريت بهرهوري حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي در بخش بعدي گفتههاي خويش درباره پتانسيلهاي حمل و نقل در اين بندر تصريح کرد: اين بندر تا چهار سال پيش از نظر تخليه بارگيري عملکرد قابل توجهي نداشت. اما خوشبختانه چند سال اخير از نظر حمل و نقل، در بندر چابهار تحول صورت گرفته به گونهاي که تخليه و بارگيري کالا از اين بندر نسبت به سال گذشته سالانه به طور متوسط 25 درصد افزايش يافته است. سازمان بنادر و ساير نهادها هم درصدد هستند از افراد بومي بهره بگيرند و به دنبال آن هستند تا معافيت مالياتي براي اين بندر ايجاد شود و پيشبيني ما اين است که رشد چابهار، رشد اقتصاد منطقه و در نهايت کشور را به دنبال خواهد داشت.

صادقي در پاسخ به پرسشي درباره حمايت از ناوگان حمل و نقل گفت: چابهار مقصد بار نيست و از اين بابت مشکل وجود دارد اما به دنبال آن هستيم که اين مشکلات را مرتفع نموده و تمهيداتي براي جلوگيري از مشکلات مجدد بينديشيم و اميدوار هستيم که شرايط سرمايهگذاري در چابهار براي آينده روشن اين بندر، در دستور کار قرار گيرد.