ارسال به دوست  نسخه چاپي 

صحبتي با مديران

راهکارهايي براي توسعه و پيشرفت مداوم و رهايي از مشکلات بخش صنعت آرد کشور

در شرايط امروز اقتصاد ايران، مشکلات فراواني فراروي بخش صنعت کشور به خصوص صنعت آسياباني قرار دارد که از جنبه‌هاي مختلف، کار در اين حيطه را سخت و طاقت‌فرسا نموده است.

واکاوي مشکلات کمبود مواد اوليه مرغوب، افزايش چند برابري قطعات و ماشينآلات، وامها و بهرههاي بانکي کمرشکن، مسأله دارايي و ماليات و مشکلات اداري و رسمي که صنعت و مديران صنعتي را درگير نموده، نياز به مقال ديگري دارد اما آنچه در اين نوشته به آن خواهيم پرداخت، بررسي راهکارهايي براي توسعه و پيشرفت مداوم و رهايي از مشکلات، مسائل و مصائب صنعت آرد کشور است.

اکنون در شرايطي به سر مي بريم که به نسبت سال گذشته، نوسانات ارزي تا حدودي به ثبات رسيده است اما  به دليل برخي بخشنامههاي يکشبه و مديريتهاي غيرکارشناسانه، رکود و عدم رونق و نااميدي در اقتصاد و صنعت رسوخ کرده، مديريت صنايع با شيوههاي قبلي و با استراتژيها و تاکتيکهايي که تا پيش از اين مرسوم بوده ديگر جوابگو نيست و به قول معروف براي ادامه حيات در اين فضا بايد طرحي نو درانداخت و متفاوت ظاهر شد.

به نظر ميرسد چند راهکار عمده براي رشد و توسعه صنايع در وضعيت حال حاضر ايران وجود دارد که از روشها و اصول صاحبان صنايعي الگو گرفته شده که توانستهاند در صنايع مرتبط، حرکتي چشمگير رو به جلو داشته باشند؛

 

داشتن استراتژي توسعه

در حال حاضر، يک مجموعه موفق و يک کارخانه توليدي، الزاما بايد چشمانداز و استراتژيهاي مناسب را براي تداوم فعاليت خود ترسيم کند. در اين شرايط، چشماندازي مناسب است که معطوف به نياز مردم، تقاضا، آينده بازار و شيوه ارتباط با دنياي خارج باشد. در اين وضعيت بايد استراتژيهاي توليد، کيفيت، کميت، قيمتگذاري، شيوه حضور در بازار و مارکتينگ و برندينگ، همگي حساب شده و مبتني بر نياز آينده باشد. اين که چه چشمانداز و استراتژي براي توليد ما مناسب است، بستگي به نوع صنعت و صنف ما دارد يعني صاحبان صنايع آردسازي با شناخت دقيق از بازار و نوع نياز، روي توليد خود تمرکز کنند. توسعه و بهروزرساني ماشينآلات و بهخصوص تجهيزات آزمايشگاهي، گامي موثر براي رسيدن به نياز واقعي مشتريان است.

 

افزايش ملموس بهرهوري

بهرهوري، موضوعي مهم و حياتي است که متاسفانه تا حدودي در ايران دچار شعارزدگي نيز شده است. همه ما دم از بهرهوري ميزنيم اما کمتر در عمل توانستهايم آن را پيادهسازي کنيم. وقتي در تعريف بهرهوري ميگوييم «استفاده بهينه از منابع موجود»، در عمل نيز بايد اين موضوع اتفاق بيفتد. در شرايط حال حاضر اقتصاد ايران که هزينه انرژي و حقوق و مزاياي کارگران بيش از گذشته است و صنايع با سوار شدن روي موج تورم نميتوانند مشکلات خود را پوشش دهند، بهرهوري به طور واقعي، عملياتي و کاربردي بايد پيادهسازي شود تا يک صنعت يا توليد بتواند موفق باشد.

در حال حاضر، کارخانهاي موفق است که بتواند حداکثر استفاده را از دستگاهها و خط توليد خود داشته باشد و  مديري موفق است که بتواند با ايجاد انگيزه در منابع انساني، حداکثر بهرهوري را در اين زمينه داشته باشد که اين موضوع نيز به نوسازي تجهيزات و ماشينآلات برميگردد.

 

ايجاد و تداوم تمايز مؤثر بين واحدهاي صنعتي

از موضوعات مهم در اقتصاد و صنعت امروز، وجود تمايز است. ما به شرطي موفق خواهيم شد که نسبت به ديگران تمايز داشته باشيم، مشتري و مصرفکننده، ما را متفاوت با ديگران بيابد و همواره در ذهن مشتري حضوري مؤثر و متمايز داشته باشيم. امروز، دنياي تمايز و برندينگ است و توليدکنندهاي موفق خواهد بود که به اين باور برسد. در اين زمينه، نکته مهم، توجه به اين موضوع است که هم در ابتداي مسير بايد تمايز و تفاوت داشته باشيم و هم در طول مسير و در طي دورانهاي مختلف از حيات سازمان و يک محصول، بايد تمايز را تداوم و استمرار بخشيد.