ارسال به دوست  نسخه چاپي 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌و‌کارهای اینترنتی پاسخ داد:

آگاهی پایین، دلیل مشکلات کسب‌و‌کارهای اینترنتی در کشور

این روزها و به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کسب‌وکارها در قالب فضای مجازی به فعالیت خود می‌پردازند و در حوزه نان‌ و شیرینی نیز چنین کسب‌و‌کارهایی وجود دارد.

 

یکی از موارد شایان توجه، این است که نظارت کافی بر فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی به‌ویژه در فضای مجازی وجود ندارد. البته گفتنی است اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی و انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی در این زمینه در کنار کسب‌وکارها هستند و هر کدام از آن‌ها بر اساس ضوابط خود فعالیت می‌کنند.

 یکی از اصول حضور در میان انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌وکارهای اینترنتی شهر تهران، این است که تولیدکننده، شرایط لازم را برای حضور در این انجمن داشته باشد.

 در همین خصوص عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی شهر تهران بیان کرد: انجمن صنفی کارفرمایی، مشکلات پیرامون کسب‌و‌کارهای اینترنتی را پیگیری می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار نگاه هستی گفت: این انجمن صنفی به نمایندگی از اعضا با سازمان‌های متعدد از جمله سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی در راستای تسهیل‌گری شرایط کسب‌و‌کارهای اینترنتی، جلساتی را برگزار کرده است و مشکلات این رسته را با سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه مطرح نموده و پیگیری می‌کند.

طالبی افزود: طبق قوانین کشور، کسب‌و‌کارها از طریق اتحادیه‌ها یا سازمان‌های مربوطه باید جواز کسب‌وکار خود را دریافت کنند و تمام موارد مربوط به آن کسب‌وکار از طریق اتحادیه پیگیری می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌وکارهای اینترنتی شهر تهران، آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی را بخشی از ساختار فعالیت کسب‌وکارها دانست و گفت: اگر با کسب‌و‌کاری مواجه می‌شویم که بدون مجوز یا اطلاع اتحادیه مربوطه به کسب‌وکار می‌پردازد، آن را باید ناشی از عدم آگاهی آن کسب‌وکار بدانیم؛ درست یا غلط، در ایران باید برای انجام کارهای صنفی از اتحادیه مربوطه، جواز کسب اخذ شود. در فضای اینترنت هم این موضوع صدق می‌کند و در صورت فعالیت در فضای دیجیتال، باید عضو اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای فضای مجازی بود. البته برخی حوزه‌ها، نیاز به عنوان مجوزهای خاص دارند. مثلاً برای فعالیت در حوزه سلامت باید از طریق سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت اقدام شود. در کشورهای دیگر، نهادهای خصوصی در حوزه تولید و عرضه محصولات امکان صدور گواهی کیفیت و سلامت دارند اما در ایران قوانین، نهادها و مراکز مشخص دولتی را به عنوان تنها مراجع صدور مجوز، تعیین کرده‌اند.

 طالبی در پاسخ به اینکه چرا در فضای دیجیتال، مشکلات زیادی به چشم می‌خورد، اظهار کرد: مردم باید آگاه باشند که در فضای مجازی از کدام کسب‌و‌کارها خرید می‌کنند. به عنوان مثال بسیاری از این کسب‌و‌کارها که در اینستاگرام فعالیت دارند، دارای مجوز نیستند و در صورت بروز مشکل باید از مراجع قانونی و پلیس فتا پیگیری شود؛ ضمن اینکه بسیاری از آن‌ها مجهول و بعضاً مجعول هستند و حتی با مراجعه به مراجع قانونی نیز نمی‌توان مشکلات و شکایات را پیگیری کرد و به نتیجه رساند.